Etusivu   I  Kora oy   I   Toimiala   I   Yhteystiedot   I   Kuvia   I   Linkkejä  I   Myytävänä  I   Tarjouksia  I  Seurantakohde
    
Ostimme Avk.n varikolta tammikuussa 2005
vuosimallia -99 olevan Opel astran.

Tarkoituksena on rakentaa siitä seuraava sijaisauto.
Olemme pyrkineet ottamaan mahdollisemman paljon tilannekuvia
josta näkisi eri korjausten vaiheet.

Noudettuamme auton korjaamollemme, alkaa auton purku ja todellisten vaurioiden kartoittaminen sekä varaosien tilaus.
Kuvien perusteella tehdyssä kaupassa jää usein aika paljon huomioimatta todellisten vaurioiden laajuus.
Sitten alkaa varsinainen oikaisutyö, joka tehdään auton ollessa jatkuvasti mittalaitteessa kiinni.
Ensin tehdään niin sanottu karkea veto, sekä mitataan elektronisella mittalaitteella (auton alla) paljonko kori on pois paikoiltaan.
Auton robotille kiinnityksessä ja oikeiden vetopaikkojen etsimisessä on jo oma työnsä eikä se aina käy ihan hetkessä.
 
Oikaisutyön edetessä täytyy osien sopivuus myös tarkastaa aika ajoin.
Vaikka mittalaitteen avulla kori saadaan kohdalleen ja oikeisiin mittoihin se ei silti tarkoita että sen jälkeen osat menevät heittämällä paikoilleen.
Suuri osa korjaustyön kulusta kuluu osien sovitteluun ja "trimmaamiseen" jotta kaikki sopisivat keskenään kohdalleen.
Sovitus on työ jossa useimmissa "halvemmissa" korjaamoissa laiminlyödään.
Vetoyöt saatu päätökseen ja osat kiinnitetty.
Valmiina maalaamoon puolelle.
Ennen maalaamon siirtoa on auto koottava aika pitkälle jotta varmistuttaisiin lopputuloksesta. Maalauksen jälkeen ei enää kovin paljon pysty osien paikalleen sopivuutta muutamaan. Saumojen liitosten ruosteenkestävyys on myös varmistettava. Auto joudutaan purkamaan taas jotta saadaan tarvittavat osat / alueet maalattua kunnolla.
Ja kun ei heti mahtunut maalaamoon, otettiin astran pyöränkulmista todistus katsastusta varten.
Pyöränkulma todistus sekä korimitta pöytäkirja lukeutuu niihin asiakirjoihin joita tarvitaan auton saamiseksi käyttöön otto katsastuksesta läpi.
Turvalaitteista tarvitaan myös aina tarkastus pöytäkirja, jos joku laitteista on lauennut. Mahdollisesti myös jostain muusta syystä sitä voidaan vaatia.
Sain myös koriasentajamme Pasin kuvaan (pienen suostuttelun jälkeen) joka vastaa autojemme oikaisu-/peltitöistä.
Ja kun auto saatin maalaamoon, alkaa saumojen viimeistely eli kittaus ja muut maalaukseen liittyvät vaiheet.
Maalaus aloitetaan aina perusteellisella putsauksella, saumojen maalaamisella epoksilla, sekä polyesterikitillä kittaamisella.
Kittaamisen ja hionnan jälkeen tulevat kuvaan myös pohjamaalit sekä hiontavärit. Työvaiheita on myös tässä osa-alueella erittäin monta, ja jokaisessa täytyy olla tarkka ja huolehtivainen jotta lopputulos ei kärsi.
Huolellisen hionnan ja putsauksen jälkeen auto on siirretty kammion puolelle ja auto on voitu peittää.
Autosta täytyy puhaltaa tarkasti kaikki hiontapöly pois sekä pestä taas huolellisesti rasvan poistopesuaineella.
tässä tapauksessa auto maalataan kokonaan koska väriä muutetaan hieman. Väristä tehdään Xirallic väri, joka hohtaa ainoastaan auringonvalossa.
Myös kammion puolella maalauksen aikana on monta eri vaihetta jos kaikki tehdään kuten pitää.
Maalauksen vaiheessa joutuu käyttämään pohjamaalia, saumakittejä, kiveniskumassaa, välimaaleja, massa väriä, tehoste värejä, sekä lopuksi kirkaslakkaa. "Halvemmissa" maalaamoissa jätetään usein työvaiheita sekä maalipinnan kestävyydelle pakollisia aineita käyttämättä.
Mikään maalaus ei ole samanlainen ja täytyy osata tehdä nopeita päätöksiä työvaiheen edetessä. Kuvassa epoksia laitettu myös konepeltiin kiveniskuille arkaan paikkaan.
Ja niin muutaman tunnin ahertamisen jälkeen on saatu myös kirkaslakka astran pinnalle.
Kirkaslakka on pinnan kiillolle tärkein kerros. Jos pinta on ohut ja huokoinen, ei maalipinnan kestävyydelle ole enää mitään takeita.
Nyt autojen  "tuunaus" aikaan maalipinnan kiiltoa ja kestävyyttä parannellaan usein myös tupla lakkauksella. (Valmis pinta kuivataan, hiotaan, ja lakataan uudelleen.)
Kammiossa ilma tulee kattosuodattimien kautta ja poistuu lattiasuodattimien läpi ulos.
Se mahdollistaa mahdollisemman puhtaan ruiskutusolosuhteet, eikä kuiva sumu ole maalauksen kiusana.
Myös laadukkaat, oikeat sekä keskenään sopivat tuotteet auttavat hyvän ja laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseen.
Paperit poistettuna astra odottaa jälleen pääsyä korjaamon puolelle kokoamista varten.
Taas ollaan iso askel kohti työn loppua.
Maalauksen jälkeen pinta on tarkastettu ja arvioitu. Tarvittaessa maalataan osa tai osakokonaisuus uudestaan.
Aina ei voi onnistua. (Täydellistä maalaria tai maalipintaa ei ole olemassa, eikä edes tehtaalta tule virheetöntä maalausta. Aina löytyy jotain ??)
Takalasi liimattuna kiinni ja ovipaneelien kasaus.
Takalasin liimauksessa, ihan niin kuin tuulilasin liimauksessa myös, täytyy
olla huolellinen.
auton korin liimattavalle osalle jossa ei ole vanhaa palkoa jäljellä, täytyy levittää musta primer.
Lasin liimattava osa käsitellään ensimmäiseksi aktivaattorilla, jonka jälkeen levitetään myös primer liimattavalle osalle.
Liiman levitetään lasin aukon reunoille korkeana palkona, jonka jälkeen lasi nostetaan tarkasti oikealle paikalleen.
Puskurit ja helmat maalattuina.
Irto-osat maalattiin erikseen.
Muoviosia maalattaessa täytyy käyttää kyseiselle muovilaadulle sopivaa muovintartunta-ainetta , jotta maali tarttuu kiinni eikä lähde lastuina pois.
Myös muovin joustavuuden takia täytyy maalin lisätä joustavuutta lisäävää ainetta.
Kuviointia ja maalin satiininpinnan saamiseksi on myös olemassa lisäainepastoja joita lisätään maalin joukkoon.
 
Astra valmiiksi koottuna ja menossa pesuun.
Työn jälkeen huonosti  tai ei lainkaan putsattua autoa ei ole mukava luovuttaa, sekä se pilaa työn lopputuloksen.<
Autolle tehdään työn loputtua sisä- sekä ulkosiivous riippuen työn laajuudesta.
 
10.06.2005
Astra valmiina ajoon.....