Ostimme Avk.n varikolta
tammikuussa 2005
vuosimallia -99 olevan Opel astran.
Tarkoituksena on rakentaa siitä seuraava
sijaisauto.
Olemme pyrkineet ottamaan mahdollisemman paljon tilannekuvia
josta näkisi eri korjausten vaiheet. |
 |
Noudettuamme auton
korjaamollemme, alkaa auton purku ja todellisten vaurioiden
kartoittaminen sekä varaosien tilaus.
Kuvien perusteella tehdyssä kaupassa jää usein aika paljon
huomioimatta todellisten vaurioiden laajuus. |
 |
Sitten alkaa varsinainen
oikaisutyö, joka tehdään auton ollessa jatkuvasti mittalaitteessa
kiinni.
Ensin tehdään niin sanottu karkea veto, sekä mitataan
elektronisella mittalaitteella (auton alla) paljonko kori on pois
paikoiltaan.
Auton robotille kiinnityksessä ja oikeiden vetopaikkojen
etsimisessä on jo oma työnsä eikä se aina käy ihan hetkessä.
|
 |
Oikaisutyön edetessä täytyy
osien sopivuus myös tarkastaa aika ajoin.
Vaikka mittalaitteen avulla kori saadaan kohdalleen ja
oikeisiin mittoihin se ei silti tarkoita että sen jälkeen osat menevät
heittämällä paikoilleen.
Suuri osa korjaustyön kulusta kuluu osien sovitteluun ja
"trimmaamiseen" jotta kaikki sopisivat keskenään kohdalleen.
Sovitus on työ jossa useimmissa "halvemmissa" korjaamoissa
laiminlyödään. |
 |
Vetoyöt saatu päätökseen ja
osat kiinnitetty.
Valmiina maalaamoon puolelle.
Ennen maalaamon siirtoa on auto koottava aika pitkälle jotta
varmistuttaisiin lopputuloksesta. Maalauksen jälkeen ei enää kovin
paljon pysty osien paikalleen sopivuutta muutamaan. Saumojen liitosten
ruosteenkestävyys on myös varmistettava. Auto joudutaan purkamaan taas
jotta saadaan tarvittavat osat / alueet maalattua kunnolla. |
 |
Ja kun ei heti mahtunut
maalaamoon, otettiin astran pyöränkulmista todistus katsastusta
varten.
Pyöränkulma todistus sekä korimitta pöytäkirja lukeutuu niihin
asiakirjoihin joita tarvitaan auton saamiseksi käyttöön otto
katsastuksesta läpi.
Turvalaitteista tarvitaan myös aina tarkastus pöytäkirja, jos joku
laitteista on lauennut. Mahdollisesti myös jostain muusta syystä sitä
voidaan vaatia.
Sain myös koriasentajamme Pasin kuvaan (pienen suostuttelun jälkeen)
joka vastaa autojemme oikaisu-/peltitöistä. |
 |
Ja kun auto saatin
maalaamoon, alkaa saumojen viimeistely eli kittaus ja muut maalaukseen
liittyvät vaiheet.
Maalaus aloitetaan aina perusteellisella putsauksella, saumojen
maalaamisella epoksilla, sekä polyesterikitillä kittaamisella.
Kittaamisen ja hionnan jälkeen tulevat kuvaan myös pohjamaalit sekä
hiontavärit. Työvaiheita on myös tässä osa-alueella erittäin monta, ja
jokaisessa täytyy olla tarkka ja huolehtivainen jotta lopputulos ei
kärsi. |
 |
Huolellisen hionnan ja
putsauksen jälkeen auto on siirretty kammion puolelle ja auto on voitu
peittää.
Autosta täytyy puhaltaa tarkasti kaikki hiontapöly pois sekä
pestä taas huolellisesti rasvan poistopesuaineella.
tässä tapauksessa auto maalataan kokonaan koska väriä muutetaan
hieman. Väristä tehdään Xirallic väri, joka hohtaa ainoastaan
auringonvalossa. |
 |
Myös kammion puolella
maalauksen aikana on monta eri vaihetta jos kaikki tehdään kuten
pitää.
Maalauksen vaiheessa joutuu käyttämään pohjamaalia,
saumakittejä, kiveniskumassaa, välimaaleja, massa väriä, tehoste
värejä, sekä lopuksi kirkaslakkaa. "Halvemmissa" maalaamoissa jätetään
usein työvaiheita sekä maalipinnan kestävyydelle pakollisia aineita
käyttämättä.
Mikään maalaus ei ole samanlainen ja täytyy osata tehdä nopeita
päätöksiä työvaiheen edetessä. Kuvassa epoksia laitettu myös
konepeltiin kiveniskuille arkaan paikkaan. |
 |
Ja niin muutaman tunnin
ahertamisen jälkeen on saatu myös kirkaslakka astran pinnalle.
Kirkaslakka on pinnan kiillolle tärkein kerros. Jos pinta on
ohut ja huokoinen, ei maalipinnan kestävyydelle ole enää mitään
takeita.
Nyt autojen "tuunaus" aikaan maalipinnan kiiltoa ja kestävyyttä
parannellaan usein myös tupla lakkauksella. (Valmis pinta kuivataan,
hiotaan, ja lakataan uudelleen.) |
 |
Kammiossa ilma tulee kattosuodattimien kautta ja
poistuu lattiasuodattimien läpi ulos.
Se mahdollistaa mahdollisemman puhtaan ruiskutusolosuhteet, eikä kuiva
sumu ole maalauksen kiusana.
Myös laadukkaat, oikeat sekä keskenään sopivat tuotteet auttavat hyvän
ja laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseen. |
 |
Paperit poistettuna astra
odottaa jälleen pääsyä korjaamon puolelle kokoamista varten.
Taas ollaan iso askel kohti työn loppua.
Maalauksen jälkeen pinta on tarkastettu ja arvioitu.
Tarvittaessa maalataan osa tai osakokonaisuus uudestaan.
Aina ei voi onnistua. (Täydellistä maalaria tai maalipintaa ei ole
olemassa, eikä edes tehtaalta tule virheetöntä maalausta. Aina löytyy
jotain ??) |
 |
Takalasi liimattuna kiinni ja
ovipaneelien kasaus.
Takalasin liimauksessa, ihan niin kuin tuulilasin liimauksessa
myös, täytyy
olla huolellinen.
auton korin liimattavalle osalle jossa ei ole vanhaa palkoa
jäljellä, täytyy levittää musta primer.
Lasin liimattava osa käsitellään ensimmäiseksi aktivaattorilla, jonka
jälkeen levitetään myös primer liimattavalle osalle.
Liiman levitetään lasin aukon reunoille korkeana palkona, jonka
jälkeen lasi nostetaan tarkasti oikealle paikalleen. |
 |
Puskurit ja helmat
maalattuina.
Irto-osat maalattiin erikseen.
Muoviosia maalattaessa täytyy käyttää kyseiselle muovilaadulle sopivaa
muovintartunta-ainetta , jotta maali tarttuu kiinni eikä lähde
lastuina pois.
Myös muovin joustavuuden takia täytyy maalin lisätä joustavuutta
lisäävää ainetta.
Kuviointia ja maalin satiininpinnan saamiseksi on myös olemassa
lisäainepastoja joita lisätään maalin joukkoon.
|
 |
Astra valmiiksi koottuna ja
menossa pesuun.
Työn jälkeen huonosti tai ei lainkaan putsattua autoa ei ole
mukava luovuttaa, sekä se pilaa työn lopputuloksen.<
Autolle tehdään työn loputtua sisä- sekä ulkosiivous riippuen työn
laajuudesta.
|
 |
10.06.2005
Astra valmiina ajoon..... |
 |